eindeloos variëren

Springtouw oefeningen

variëren kun je leren

Springtouwen is meer dan alleen maar over het touwtje springen. Je kan met deze verschillende sprongen enorm variëren en op die manier je work-out uitdagend en leuk houden. oefen deze springtouw oefeningen en wissel ze af. Op deze manier blijft je work-out gevarieerd en train je je coördinatie. 

  1. single under

    Een single unders is de normale sprong die iedereen kent. Bij deze sprong draait het touw een enkele keer onder je door waarbij je met beide voeten tegelijk over het touw springt. Deze springtouw oefening is de basis van het touwtjespringen.

  2. Double unders

    Double unders zijn eigenlijk hetzelfde als single unders alleen dan laat je het touw tweemaal onder je door draaien per sprong. Deze Sprongen zijn erg populair binnen Crossfit en worden dan ook veel toegepast in de verschillende trainingen. Deze sprong verreist veel kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen.

  3. Skip jumps

    Bij een skip jump zet je na elke rotatie van het touw een andere voet op de grond. Hierbij spring je op de voorkant van je voeten. Je kan dit een beetje vergelijken met de beweging die je maakt als je gaat hardlopen.

  4. Knieën heffen

    De naam zegt het al. Bij deze move til je afwisselend de ene en de andere knie de lucht in. Probeer bij deze oefening je buikspieren goed aan te spannen.

  5. side to side

    De side to side kan je vergelijken met skiën. Je houdt je voeten naast elkaar en springt van links naar rechts heen en weer terwijl je het touw onder je door draait bij elke sprong.

  6. Cross jumps

    Bij cross jumps zet je afwisselend je rechter en je linker been achter elkaar langs terwijl je over het touw springt. 

  7. Rope jacks

    Rope jacks zijn hetzelfde als jumping jacks waarbij je bij de sprong je benen spreidt maar dan terwijl je over het touw springt. 

  8. boxer skip

    Bij de boxer skip spring je met de linker en rechter voet afwisselend van voor naar achter. Bij het springen verdeel je je gewicht bij elke sprong van het ene op het andere been. Door het gewicht elke keer op een ander been te brengen kan je deze oefening goed volhouden.

  9. Parallel draai

    Met de parallel draai spring je niet over het touw maar laat je het springtouw langs je lichaam zwaaien. Dit kan je afwisselend aan de linker en rechterkant van je lichaam doen terwijl je wel het tempo van het springen aan blijft houden.

  10. Criss cross

    Met de criss cross kruis je je armen voor je lichaam langs als het touw boven je hoofd waardoor je gekruist over het touw springt waarna je het touw weer terugdraait.

  11. Deep jumps

    Deep jumps zijn sprongen waarbij je diep door je knieën gaat waardoor het enorm zwaar wordt voor je bovenbenen. 

Heb jij deze springtouw oefeningen allemaal onder de knie en lukt het jou om een beetje te combineren met de sprongen? Bekijk dan onze springtouwtraining voor beginners en gevorderden.

De waardering van springtouw.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 5 reviews.