Explosief en effectief

springtouw workout

een springtouw training is voor iedereen!

Het is misschien wel het meest vergeten stuk fitnessapparatuur: het springtouw. De meeste van ons hebben het weleens gebruikt op het schoolplein toen we klein waren, maar wanneer heb je dit geheime wapen voor het laatst in een pittige training gebruikt? Een springtouw workout is enorm effectief!

Touwtjespringen is erg toegankelijk en voor iedereen betaalbaar! Bovendien is een fitness springtouw makkelijk mee te nemen naar een plek waar jij je work-out wil gaan doen. Een fitness springtouw voor volwassenen is de ideale manier om op een leuke manier te sporten. Een druk leven en weinig tijd? Geen probleem! Een springtouw workout neemt maar 10 minuten per dag in beslag. Die tijd kan iedereen wel vrijmaken! 

Kijk voor veschillende springtouw trainingen op deze pagina met springtouw oefeningen

vrouw aan het sporten

wat train je met touwtjespringen?

Touwtjespringen is een hoge intensiteit interval training (HIIT) Dit houd in dat je korte perioden van intense of explosieve anaërobe training afwisselt met korte herstelperioden. Met touwtjespringen versnel je je hartslag en bouw je razendsnel je conditie op. Goed om op te warmen voor het boxen, hardlopen of als explosieve start van je cardio workout!
Ook pak je er ontzettend veel spiergroepen mee aan, zoals je billen, benen, buik en armen. En omdat je op en neer springt masseer je je spierweefsel wat onwijs goed werkt tegen cellulitis en uiteindelijk ook spataderen voorkomt.
Allemaal mooie voordelen dus, die je al kunt behalen met 10 minuten touwtjespringen per dag!

Full body workout

Wil jij een full body workout? Pak je sport springtouw en combineer het touwtjespringen dan met bodyweight oefeningen zoals lunges, planken en push-ups. Niet voor niks is touwtjespringen enorm populair bij crossfit en fitness. Hier wordt veel gebruik gemaakt van zogenaamde speed ropes. Waar wacht je nog op? Bestel vandaag je sport springtouw nog en ook jij wordt sneller en fitter! En omdat je je beide hersenhelften activeert wordt je er nog slimmer van ook!

waar let je op bij een springtouw workout?

Als je gaat Touwtjespringen dan verbrand je enorm veel calorieën. Meer dan met hardlopen! Om met veel plezier van je springtouw workout te genieten is het belangrijk dat je op een aantal dingen let:

  • Neem de juiste lengte springtouw. Hiervoor sta je met een voet op je touw en laat je de handvatten tot onder je oksel komen.
  • Net als bij hardlopen spring je veel op en neer. Zorg dan ook voor goede schoenen met voldoende demping. Touwtjespringen is overigens minder belastend dan hardlopen.
  • Als je kunt, spring dan eventueel op een ondergrond die een beetje meeveert, zoals een fitnessmat
  • Springtouwen is best een intensieve work-out. Let er daarom op dat je genoeg drinkt voor, tijdens en na het sporten.
  • Bouw rustig op. Begin bijvoorbeeld met een minuut springen en een halve minuut rust. Herhaal zo’n vijf keer en breid langzaam uit.
  • Vergeet de cooling-down niet om stijven spieren te vermijden. Geef extra aandacht aan het stretchen van je kuiten en armen.

geen excuses meer

Een goede springtouw workout kan je snel tussendoor doen. Kijk bijvoorbeeld 10 minuten korter tv of sta gewoon iets eerder op. Begin je dag op deze manier met een explosieve springtouw workout! Je hoeft niet naar een sportschool om aan je conditie te werken en het is super goedkoop! En touwtjespringen is gewoon leuk! Niet alleen voor kinderen dus!

Springtouw workout man

Welke spieren train je met touwtjespringen?

Bij het afzetten en omhoog springen zijn je kuitspieren actief. Het veroorzaakt flexie in je kniegewricht, maar ook je voetspieren werken hard mee.

De vierkoppige dijbeenspier is verantwoordelijk voor het rechtop komen vanuit hurkzit. Ook moet deze spier veel werk verzetten bij het dempen en springen.

De rechte buikspier is een belangrijke houdingspier. Hij helpt je om je evenwicht te bewaren bij het springen.

De belangrijkste functie van de onderrugspieren is het recht houden van je wervelkolom en je hoofd. De spier is ook actief betrokken bij het touwtjespringen.

De continue draaibeweging tijdens het touwtjespringen komt vanuit je polsen. Er zijn 16 verschillende spieren bij de bewegingen betrokken.

Bij het touwtjespringen moet je je bovenarmen buigen en stabiliseren. Deze spieren worden flink op de proef gesteld.

.

De deltaspier is je grootste schouderspier Deze spier span je ook aan tijdens het touwtjespringen voor een rechtopstaande houding.

 

Sport springtouw

Eat, sleep, jump rope, repeat

De waardering van springtouw.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 5 reviews.